Generalforsamling markerer et tilfredsstillende 2019

Vilhelm Lauritzen Arkitekters årsregnskab for 2019 er nu offentliggjort efter virksomheden tirsdag afholdt generalforsamling. Regnskabet viser en tilfredsstillende omsætning på lidt over 114 millioner kroner og et overskud på 26,1 millioner kroner før skat. Det er højere end forventet omend en anelse under det ekstraordinært gode år 2018.

Efter tirsdagens generalforsamling i Vilhelm Lauritzen Arkitekter er årsregnskabet for 2019 offentliggjort.

Virksomheden rundede en omsætning på 114 millioner kroner og årsresultatet landede på 26,1 millioner kroner før skat. Med en overskudsgrad på 21 procent og en soliditetsgrad på 38 procent betegner ledelsen årets resultat og økonomiske udvikling for tilfredsstillende.

”Overordnet set er vi tilfredse. Niveauet er højere end budgetteret, og det er kun en anelse under 2018, der var ekstraordinært. Vi er stolte over, at det er lykkes at fastholde et højt aktivitetsniveau over flere år og samtidig opfylde de kvalitets- og styringskrav, der er til projekterne”, siger Gyrithe Saltorp, administrerende direktør i Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

De områder, der har skabt den største del af omsætningen er sundhed, boliger, kontor, infrastruktur og laboratorier, men også på uddannelse, detail og kultur har der været aktivitet.

2019 har været præget af en pæn tilgang af nye opgaver, nye udviklingsprojekter inden for bæredygtighed og digitalisering og 16 færdige projekter, der blandt andet tæller Finger E i Københavns Lufthavn og et nyt globalt videnscenter for Novozymes. Sidste forår vandt Vilhelm Lauritzen Arkitekter konkurrencen om den nye udvidelse af Københavns Lufthavn og begyndte i august projekteringen af Chr Hansens nye campus.

Virksomheden satser bl.a. på udviklingen af mere bæredygtigt byggeri og færdiggjorde i 2019 to træprojekter, herunder 44 træhuse ved Roskilde. Pt. er projekteringen af seks etagers studieboliger i træ undervejs samt Danmarks første store byggeri med kork som facademateriale.

Et 2020 i skyggen af Covid-19

Den nuværende globale spredning af Covid-19 og de samfundsrestriktioner, det har medført, påvirker naturligvis også Vilhelm Lauritzen Arkitekter. Der er bl.a. etableret hjemmearbejdspladser for størstedelen af medarbejderne, 70-80% arbejder hjemmefra og tilsyn på byggepladserne foregår nogle steder efter fyraften.

”Det er tæt på umuligt at spå om udviklingen lige nu, men vi har en sund forretning, der står på et fornuftigt fundament. I de seneste uger har vi implementeret en ny hverdag med en høj grad af hjemmearbejde og på trods af den alvorlige situation, oplever vi en velvilje hos både medarbejdere og samarbejdspartnere til at holde aktivitetsniveauet oppe,” siger Gyrithe Saltorp.

De langsigtede effekter af den nuværende krise er endnu præget af usikkerhed. Vilhelm Lauritzen Arkitekter forventer, at den reelle effekt af den nuværende krise vil være forskudt og vise sig med en forsinkelse i tallene i slutningen af 2020 og i 2021.

”Vi mærker, at branchen ønsker at holde niveauet oppe. Nu hvor det ser ud til, at situationen efter påske gradvist vil normalisere sig, vil effekterne af corona-virus uden tvivl påvirke omsætningen negativt, men forventeligt ikke permanent”, siger Gyrithe Saltorp.